W Polsce panowało przekonanie, że taktyka jest elementem, którego należy uczyć dopiero od 14. roku życia. My staramy się wprowadzać elementy taktyczne w formie przystępnej dla dzieciaków. Nieświadomie wykonują różne zadania, które później można wykorzystać w grze. Udaje nam się to między innymi dzięki szkoleniowcom z Hiszpanii, obecnym na każdym obozie Polish Soccer Skills – mówi Tomasz Klimas, koordynator ds. taktyki w PSS. PSS uzyskało patronat merytoryczny Madryckiej Królewskiej Federacji Piłki Nożnej. Dzięki tej współpracy trenerzy mają dostęp do wiedzy, jaką dysponują mistrzowie Europy.
Zajęcia w PSS są prowadzone w czteroosobowych grupach, co pozwala skupić uwagę trenera na obszarach wymagających poprawy i wyeliminować błędy. Szkolenie obejmuje treningi: piłkarski (w trybie 1 trener na 4 zawodników), motoryczny, mentalny z psychologami sportu, taktyczny, gry szkoleniowe oraz zajęcia językowe o profilu piłkarskim.
Klimas zauważa, że technika wcale nie jest najistotniejsza. – Najważniejsze sprawy to postrzeganie, rozumienie, interpretowanie i podejmowanie decyzji. Nasze zajęcia sprawiają, że elementy te zostają wyćwiczone – mówi.
Piłkarze najlepszych zachodnich klubów podczas meczów mają nawet 96-procentową skuteczność podań. W Polsce wydaje się to nierealne, a jak przekonują szkoleniowcy z PSS, należy tego uczyć już najmłodsze dzieci. – Jeśli na treningach nie będzie form otwartych, gier zadaniowych, zadań z przeciwnikiem, to niemożliwe jest, by dzieci się tego nauczyły – zauważa Klimas.
Najwięcej kreatywnych, małych gier jest w grupach złożonych z piłkarzy 7-8-letnich. Gdy dziecko jest starsze, dochodzą większe gry, trudniejsze zadania. U 10-latków jest już utrzymanie się przy piłce z konkretnym celem, wydłużenie pola gry, odbiór piłki.– Zależy nam, by dzieciaki aktywnie w tych zadaniach uczestniczyły, same doszły do tego, jak rozwiązać daną akcję, a nie tylko wykonywały nasze polecenia – mówi Klimas.
Źródło : http://www.przegladsportowy.pl/polish-soccer-skills-taktyka-dla-kazdego,artykul,521378,1,12759.html