Zdrowe grillowanie

Grillowanie stanowi jedną z najprzyjemniejszych form przygotowywania posiłków. Danie z grilla smakują większości z nas. Co zrobić, aby grillowanie było zdrowe i bezpieczne? Jak się do niego odpowiednio przygotować? Warto kierować się kilkoma zasadami.

Produkty na grilla:
Wybieraj wyłącznie produkty świeże, zrezygnuj z gotowych dań na grilla. Aby potrawy przygotowane na grillu miały swój niesamowity smak, istotne jest przygotowanie ich wcześniej. Bazuj na dobrej jakości produktach: mięso wołowe (polędwica, ligawa), drób, ryby, owoce morza, warzywa; cebulę, paprykę, kukurydzę, bakłażany, grzybki, ziemniaki, szparagi, świeżych ziołach.
Wcześniejsze przygotowanie produktów odgrywa tu duże znaczenie. Aby mięso miało wyrazisty smak, należy natrzeć je marynatą i odstawić na czas przynajmniej 30 minut lub dłużej. W skład marynaty mogą wchodzić zioła, mód, ocet, sok z cytryny.

Warzywa grillowane zawsze smakują.
Warzywa grillowane, ze względu na swój wyjątkowy smak przypadają do gustu nawet wybrednym smakoszom. Aby zachować ich aromat oraz wartości odżywcze, powinny pozostać na grillu, jedynie przez kilka minut. Podczas obróbki możemy wykroić z nich różne kształty im bardziej nietuzinkowe, tym lepiej: talarki, plasterki, zapałki, możemy użyć foremek do wypieków. Do ich przygotowania warto użyć świeżych ziół i przypraw: czosnek, rozmaryn, paprykę słodką i ostrą, rozmaryn, tymianek.


Owoce na ruszt:
Owoce tak jak warzywa również nadają się na grilla. Możemy spróbować przygotować: gruszki, jabłka, banany, cytrusy. owoce są bardzo delikatne, dlatego nie zastawiamy ich zbyt długo na grillu. Wystarczy kilka minut, by owoce były gotowe do spożycia.
Wskazówki:
• Banany nie obieramy przed grillowaniem, warto przekroić je na pół lub wzdłuż, może również zapiec w całości. Pieczony banan pod wpływem temperatury zyskuje słodszy smak. Idealnie komponuje się z gorzką czekoladą lub orzechami.
• Jabłka stanowią klasykę grillowanych owoców. Zachęcam do przygotowania go inaczej. Wydrążając ogryzki, następnie w środka włożyć dżem porzeczkowy, posypać kruszonymi orzechy i polać miodem.
• Twardsze gruszki, nie będą się kruszyć podczas grillowania, możesz dodać do nich odrobinę miodu.

Bezpieczeństwo i czas przygotowania potraw:

Pośpiech jest złym doradcą, szybko przygotowane potrawy mogą być przypalone. Uzbrój się w cierpliwość – umieść kratkę wyżej, nawet jeśli wydłuży to czas przygotowania potrawy. Podczas przygotowania wykorzystaj jednorazowe tacki do grillowania


Kilka propozycji na grilla.
 SOCZYSTY INDYK Z PESTO Z BAZYLI
SKŁADNIKI: filet z indyka (400g), pesto (60g), bazylia
Sposób przygotowania: Kotleciki z indyka myjemy, osuszamy. Następnie nacieramy z obu stron pieprzem i smarujemy pesto. Odkładamy na 1h do lodówki. Grillujemy z oby stron przez koło 3 minuty.

Propozycja podania: Ziemniaki z Grilla*, salsa pomidorowa

Ziemniaki z grilla:* Składniki: Ziemniaki (8 sztuk), czosnek (25g, 5 sztuk), rozmaryn, papryka słodka, pieprz świeży, kminek

Sposób przygotowania: Ziemniaki myjemy, osuszamy ręcznikiem papierowym, następnie nacinamy plasterki, na kształt wachlarzyka, jednak nie docinamy do dołu, około 2/3 głębokości. Plasterki czosnku, wkładamy między plasterki ziemniaka. Całość polewamy olejem i przyprawiamy. Każdego z ziemniaków zawijamy folią i grillujemy około 30 minut.

 DROBIOWE SZASZŁYKI Z POMIDORAMI I DIPEM TWAROŻKOWYM
SKŁADNIKI: pierś z kurczaka (400g), pomidorki koktajlowe (300g.), cebula (160g.), czosnek (10g.), rozmaryn (4g, łyżeczka) bazylia (4g, łyżeczka), olej rzepakowy (50g.), pieprz świeżo zmielony
DIP: Kremowy twarożek (100g.), szczypiorek (10g.), czosnek (5g.), kmin rzymski (2g., ¼ łyżeczki), pieprz

Sposób przygotowania: Mięso kroimy w dużą kostkę, przekładamy do miski. Olej, posiekany czosnek, rozmaryn, bazylię i pieprz (do smaku) łączymy razem, dodajemy do mięsa i mieszamy. Odstawiamy do lodówki na 1h. Patyczki moczymy w wodzie, nabijamy naprzemiennie kawałki mięsa, pomidorki koktajlowe oraz pokrojone w ósemki cebule. Resztą marynaty smarujemy dokładnie całe szaszłyki. Grillujemy ze wszystkich stron, aż mięso nabierze złotobrązowego koloru.

Dip: Twarożek przekładamy do miseczki, dodajemy drobno posiekany czosnek i szczypiorek. Przyprawiamy do smaku kminem, solą i pieprzem.

 GRILLOWANE SZASZŁYKI Z KURCZAKA Z SOSEM Z MASŁA ORZECHOWEGO

SKŁADANKI: piersi kurczaka (500 g), masło orzechowe (50g) czosnek (20g) sos sojowy (10ml) miód (50g) curry (5g), limonka 1 sztuka, olej rzepakowy


Sposób przygotowania:  Piersi kurczaka myjemy, osuszamy, a następnie kroimy w grubą kostkę. Do większego naczynia przeciskamy przez praskę ząbek czosnku, dodajemy sos sojowy, miód, masła orzechowego, skórkę otartą z wyszorowanej i sparzonej wcześniej limonki. Dodatkowo wyciskamy sok z limonki i dodajemy do marynaty. Przyprawiamy curry i dodajemy odrobinę oleju. Obtaczamy kurczaka w marynacie i odstawiamy na 10-15 minut. Moczymy patyczki, tak aby się nie przyklejały do kurczaka. Następnie nabijamy względem uznania.
Propozycja podania: Sałatka z pomidorków i rukoli z oliwą z oliwek, pieczone ziemniaczki.

 GRILLOWANY FILET Z ŁOSOSIA Z SALSĄ Z MANGO, KOLENDRĄ I MIĘTĄ
SKŁADANKI: Filet z łososia (400 g), świeżo zmielony pieprz czarny, olej rzepakowy (10g), bazylia,
Salsa: cebula (60g), mango (120g), imbir tarty (5g), pomidor (280g), limonka (60g i sok), kolendra (1 pęczek), olej rzepakowy (30g), świeżo zmielony pieprz czarny, mięta.

Sposób przygotowania:
Filet z łososia kroimy na plastry, przyprawiamy pieprzem. Kładziemy na tace na około 4 minuty z każdej stronie.

Salsa: Cebule kroimy w piórka, mango w kostkę przekładamy do miseczki. Dodajemy przetarty imbir, skórkę otartą z wyszorowanej i sparzonej wcześniej limonki oraz sok. Posiekaną kolendrę, miętę, olej rzepakowy. Przyprawiamy pieprzem.
Propozycja podania: kasza jaglana
 

 

 

konsultant ds. żywienia PSS Erwina Szymczyk

www.strategiezywienia.pl